Wat is Sherborne Samenspel?

Samen bewegen, ontdekken en groeien.

Sherborne Samenspel bestaat uit individuele ouder-kind­sessies, meestal voor kinderen die ergens tegenaan lopen in hun ontwikkeling. Maar het kan evengoed recreatief: gewoon genieten van samen spelen, nabijheid en plezier maken.

Door eenvoudige, speelse bewegingsoefeningen versterken ouder en kind hun band, vergroten kinderen hun zelfvertrouwen en leren ze hun eigen lichaam beter kennen.

Sommige kinderen vinden het moeilijk om tot rust te komen, voelen zich onzeker of niet helemaal goed in hun vel. Ze zijn vaak gespannen of angstig, hebben een laag zelfvertrouwen of vertonen bepalend of zelfs agressief gedrag. Juist voor deze kinderen is het belangrijk dat ze zich veilig en vertrouwd leren voelen in hun eigen lichaam. Een stevig basisvertrouwen helpt hen bovendien om relaties aan te gaan en zich vrijer te bewegen in hun omgeving.

In de begeleiding staan individuele ouder-kind­-sessies centraal: een zachte, lichaamsgerichte methode waarbij beweging, verbinding en plezier hand in hand gaan.


Hoe werkt het?

Sherborne Samenspel:

  • Stimuleert het basisvertrouwen van het kind.
  • Versterkt de hechting tussen ouder en kind/verzorger.
  • Gebruikt eenvoudige en prettige spelvormen waarbij contact en plezier centraal staan.

Door samen te bewegen groeit:

  • Het lichaamsbewustzijn.
  • Het vertrouwen in jezelf én in de ander.
  • De veerkracht om ontwikkelingsmoeilijkheden aan te pakken.

Gedragingen die eerder een manier waren om zichzelf te beschermen of emoties onhandig te uiten (zoals slaan, duwen of schelden) maken zo geleidelijk plaats voor gezondere manieren van reageren. Vanuit het opgebouwde vertrouwen kunnen kinderen gemakkelijker verbinding maken met zichzelf en met anderen.


Drie stevige pijlers van Sherborne Samenspel

  • De fysieke taal van de Sherborne-bewegingspedagogiek:
    Lichaamstaal, aanraking en spel als nurture en communicatie.
  • Hechtingstheorie van Truus Bakker:
    Beweging ondersteunt veilig contact, co-regulatie en de ontwikkeling van autonomie.
  • Video-Interactiebegeleiding (VIB):
    Bewegingssessies worden – in overleg – opgenomen op video. Tijdens een terugblik worden beelden samen bekeken om de eigen intuïtie en kracht als ouder te ontdekken en de signalen van het kind rustig te observeren.

Wat betekent dit concreet?

In de sessies bewegen we samen met aandacht voor ruimte, ademhaling, inspanning en ontspanning, afgestemd op de ontwikkelingsfase van het kind.

Er zijn er slechts drie regels:

  • We maken niets stuk.
  • We doen anderen geen pijn.
  • We doen onszelf geen pijn.
  • Extra regel voor ouder(s): niet kietelen (dit geeft te snel spanning).

We volgen altijd het ritme, de initiatieven en de gevoelens van het kind. Als het kind eerst niet mee wil doen, dringen we niets op maar geven we de ruimte en tijd die het nodig heeft.

Tijdens de terugblikmomenten wordt meer inzicht geboden in de ouder-kind-interacties om te ontdekken wat het kind nodig heeft om te groeien en in zijn kracht te staan. We focussen op wat al krachtig en waardevol is in het ouder-kind contact, zodat de ouder deze kwaliteiten kan herkennen, versterken en meenemen naar andere situaties.


Waarom individuele sessies?

Elk gezin is uniek. Daarom werken we één-op-één, zodat we volledig kunnen inspelen op het tempo, de behoeften en de dynamiek tussen ouders en kind. Zo krijgt elk kind én elke ouder de kans om in een rustige, vertrouwelijke sfeer te ontdekken en te groeien.